Přídavný elektrický pohon invalidního vozíku

 
 
Jde to i jinak. Elektrický pohon k invalidnímu vozíku je opravdu výborná věc. Nevěřil jsem, ale po vlastní zkušenosti mohu jen doporučit.
Mnozí naznají, kde na něj vzít. Existuje více variant. 
Jednou z nich jsou levnější produkty z Číny. Ale kdo by chtěl utratit řádově dvacet až třicet tisíc za něco, co nemusí dorazit, popřípadě řešit nákladnou reklamaci při poruše. Přesto jsem taková zařízení několikrát zahlédl, takže to jedna z možností určitě je.
Další možností je zakoupení pohonu od tuzemského výrobce, kde jsou tyto obavy eliminovány několikanásobně vyšší pořizovací cenou. 
Je tu ovšem ještě jedna možnost. 
Pár večerů s Přemkem Podlahou, bláznivý nápad, trocha kutilství a pohon je na světě.
Jedná se o předělávku elektrické koloběžky na pohon k invalidnímu vozíku. Jako základ byla použita bazarová koloběžka E-TWOW Booster Plus S+. Díky svým rozměrům, váze a konstrukci odpovídala mým představám o přestavbě. Pohon obstarává  motor o síle 500W ukrytý v osmipalcovém kole. Koloběžka má 36V/8,7 Ah Li-Ion baterii uloženou v podlážce, která byla demontována spolu se zadním kolem. Bylo tedy nutné vytvořit krabičku odpovídajících rozměrů a upevnit ji na sloupek koloběžky. Samotná elektronika zůstala na původním místě ve spojovacím krčku koloběžky. Otvory po sklápěcím mechanismu byly využity pro připevnění konstrukce k zaháknutí vozíku. Jedná se takové širší korýtko, které se zahákne za pření stupačku. Po zaháknutí za stupačku stačí pohybem řídítky vpřed nadzvednout přední kolečka a zajistit proti návratu malou rozpěrnou tyčí v horní polovině pohonu. Kolečka zůstanou cca 3 cm nad zemí. Výšku zdvihu lze nastavit. Celá tato operace trvá pouze několik sekund. Jak nasazení, tak odepnutí pohonu.  
Funkce koloběžky zůstaly zachovány. K dispozici je ukazatel rychlosti, denní a celková porce ujetých kilometrů, teploměr, nastavitelný omezovač rychlosti a tempomat, klakson a původní světlo. Brzda je řešena elektronicky. Její ovladač je umístěn na řídítkách stejně jako ovládání akcelerace. 
Při jízdě funguje dobře, účinnost není tak veliká jako u brzdy mechanické. Při stání v kopci je nutná ruční dopomoc.
Rychlost a dojezd závisí na povaze terénu a stylu jízdy. Baterie vydržela vždy nejméně 20 km, nejvyšší nájezd na jedno nabití 42 km. Při celkové váze 120 kg (vozík, jezdec, zařízení) je síla motoru dostačující a dojezd překvapivě vysoký.

Nápad dobrý a realizace celkem rychlá. Za dva měsíce provozu najeto téměř 500 km.

Parametry pro daný typ pohonu:

Rychlost:     max. 36 Km/h, omezovač nastavitelný po 5 Km/h
Dojezd:       20-40 km
Baterie:       8,7 Ah, 36V
Motor:         500 W
Nabíjení:     cca 2,5 h do plného nabití
Stoupání:    běžné kopce sjízdné 
Váha:          9 Kg
Rozměry:    výška 94cm, šířka řídítek 38 cm, složené 14 cm
Cena:         podle ceny použité koloběžky. 10 000 - 20 000 Kč
 
 
Výhody:       Nízká cena, doba předělávky, rychlost upnutí a odepnutí, nízká váha a rozměry oproti ostatním, možnost návratu k originální koloběžce, dojezd, výškově stavitelná a sklopná řídítka.
 
Nevýhody:   Nekomfortní jízda v terénu, po kostkách a štěrku díky malému rozměru předního plného kola, vysoká rychlost, méně účinná elektronická brzda, absence druhé (manuální brzdy), prokluz předního kola.
 
Při pohledu na zařízení asi naznáte, že některé věci by šly vyřešit jinak. Na tom opravdu něco je. Zatím se jedná o metodu pokus - omyl, kde je ještě co vylepšovat, jak z mechanického, tak vizuálního pohledu. Přesto stroj funguje na výbornou. Hlavním kritériem bylo zachování původní koloběžky, což značně svázalo ruce. Ale podařilo se. Každý z pohonů bude mít své klady a zápory. Není v mých silách je porovnat navzájem. Jak čínský, tak tuzemský jsem dosud neměl možnost otestovat ani pořádně prohlédnout. Proto zatím vyhrává dobrý nápad, funkčnost a nižší náklady.
 
Poděkování:    Robin Folta - INTERCUT
                        Polívka TPS Boskovice
                        Ošlejšek Lukáš
                        Petr Poláček