Přídavný elektrický pohon invalidního vozíku

 
 
Jde to i jinak. Elektrický pohon k invalidnímu vozíku je opravdu výborná věc. Nevěřil jsem, ale po vlastní zkušenosti mohu jen doporučit.
Mnozí naznají, kde na něj vzít. Existuje více variant. 
Jednou z nich jsou levnější produkty z Číny. Ale kdo by chtěl utratit řádově dvacet až třicet tisíc za něco, co nemusí dorazit, popřípadě řešit nákladnou reklamaci při poruše. Přesto jsem taková zařízení několikrát zahlédl, takže to jedna z možností určitě je.
Další možností je zakoupení pohonu od tuzemského výrobce, kde jsou tyto obavy eliminovány několikanásobně vyšší pořizovací cenou. 
I já se držel této možnosti. Bohužel v současné době řeším zakoupení nového vozíku, který je pro mě prioritou a tak vznikla bláznivá myšlenka vyrobit si elektrický pohon vozíku sám a pokusit se snížit náklady na přijatelnou mez.
Pár večerů s Přemkem Podlahou, bláznivý nápad, trocha kutilství a pohon je na světě.
Jedná se o předělávku elektrické koloběžky na pohon k invalidnímu vozíku. Jako základ byla použita bazarová koloběžka E-TWOW Booster Plus S+. Díky svým rozměrům, váze a konstrukci odpovídala mým představám o přestavbě. Pohon obstarává  motor o síle 500W ukrytý v osmipalcovém kole. Koloběžka má 36V/8,7 Ah Li-Ion baterii uloženou v podlážce, která byla demontována spolu se zadním kolem. Bylo tedy nutné vytvořit krabičku odpovídajících rozměrů a upevnit ji na sloupek koloběžky. Samotná elektronika zůstala na původním místě ve spojovacím krčku koloběžky. Otvory po sklápěcím mechanismu byly využity pro připevnění konstrukce k zaháknutí vozíku. Jedná se takové širší korýtko, které se zahákne za pření stupačku. Po zaháknutí za stupačku stačí pohybem řídítky vpřed nadzvednout přední kolečka a zajistit proti návratu malou rozpěrnou tyčí v horní polovině pohonu. Kolečka zůstanou cca 3 cm nad zemí. Výšku zdvihu lze nastavit. Celá tato operace trvá pouze několik sekund. Jak nasazení, tak odepnutí pohonu.  
Funkce koloběžky zůstaly zachovány. K dispozici je ukazatel rychlosti, denní a celková porce ujetých kilometrů, teploměr, nastavitelný omezovač rychlosti a tempomat, klakson a původní světlo. Brzda je řešena elektronicky. Její ovladač je umístěn na řídítkách stejně jako ovládání akcelerace. 
Při jízdě funguje dobře, účinnost není tak veliká jako u brzdy mechanické. Při stání v kopci je nutná ruční dopomoc.
Rychlost a dojezd závisí na povaze terénu a stylu jízdy. Baterie vydržela vždy nejméně 20 km, nejvyšší nájezd na jedno nabití 42 km. Při celkové váze 120 kg (vozík, jezdec, zařízení) je síla motoru dostačující a dojezd překvapivě vysoký.

Nápad dobrý a realizace celkem rychlá. Za dva měsíce provozu najeto téměř 500 km.

Parametry pro daný typ pohonu:

Rychlost:     max. 36 Km/h, omezovač nastavitelný po 5 Km/h
Dojezd:       20-40 km
Baterie:       8,7 Ah, 36V
Motor:         500 W
Nabíjení:     cca 2,5 h do plného nabití
Stoupání:    běžné kopce sjízdné 
Váha:          9 Kg
Rozměry:    výška 94cm, šířka řídítek 38 cm, složené 14 cm
Cena:         podle ceny použité koloběžky. 10 000 - 20 000 Kč
 
 
Výhody:       Nízká cena, doba předělávky, rychlost upnutí a odepnutí, nízká váha a rozměry oproti ostatním, možnost návratu k originální koloběžce, dojezd, výškově stavitelná a sklopná řídítka.
 
Nevýhody:   Nekomfortní jízda v terénu, po kostkách a štěrku díky malému rozměru předního plného kola, vysoká rychlost, méně účinná elektronická brzda, absence druhé (manuální brzdy), prokluz předního kola při akceleraci, individuální upevnění k vozíku.
 
Při pohledu na zařízení asi naznáte, že některé věci by šly vyřešit jinak. Na tom opravdu něco je. Zatím se jedná o metodu pokus - omyl, kde je ještě co vylepšovat, jak z mechanického, tak vizuálního pohledu. Přesto stroj funguje na výbornou. Hlavním kritériem bylo zachování původní koloběžky, což značně svázalo ruce. Ale podařilo se. Každý z pohonů bude mít své klady a zápory. Není v mých silách je porovnat navzájem. Jak čínský, tak tuzemský jsem dosud neměl možnost otestovat ani pořádně prohlédnout. Proto zatím vyhrává dobrý nápad, funkčnost a nižší náklady. Pokud se nebráníte novým věcem, opravdu ta investice stojí za to, ať už se jedná o jakoukoli z možností. Ruce a ramena vám náležitě poděkují.
 
Poděkování:    Robin Folta - INTERCUT
                        Polívka TPS Boskovice
                        Ošlejšek Lukáš
                        Petr Poláček